• TALK IT
  • TECHNOLOGIE
  • GRY
  • MOBILE
  • RETRO IT
  • STARE GRY
  • PORADY
  • antyOKAZJE
  • jaFILOZOF
  • KONTAKT
  • TALK IT
  • TECHNOLOGIE
  • GRY
  • MOBILE
  • RETRO IT
  • STARE GRY
  • PORADY
  • antyOKAZJE
  • jaFILOZOF
  • KONTAKT
DomPORADYZwrot towaru w 10 dni – kiedy przysługuje i co mus ...
Poprzedni Następny

Zwrot towaru w 10 dni – kiedy przysługuje i co musisz wiedzieć?

Napisane przez: Kacper , Czerwiec 18, 2013

zwrot towaruW ostatnim czasie spotkała mnie (nie)przyjemność skorzystania z możliwości zwrotu towaru w przeciągu 10 dni. Problemem był monitor LCD, który wraz z uruchomieniem ukazał światu jeden czarny (martwy) piksel. Co ciekawe, dopiero wtedy zauważyłem, że nie jestem jego pierwszym właścicielem i ktoś już wcześniej przechodził przez to samo… Gdyby nie to ostatnie, myślałbym nad pozostawieniem go, choć raczej i tak wróciłby do sprzedawcy. 1300zł to jednak całkiem sporo, żeby żyć z czarnym punktem na środku ekranu, mimo że według producenta nawet 2 takie punkty są w normie. Warto więc skorzystać z przywileju jaki przysługuje podczas robienia zakupów w Internecie. Ostatecznie miałem dużo szczęścia (w nieszczęściu), bo dopiero po fakcie dowiedziałem się, że prawie bym nie był w stanie zwrócić zakupionego towaru. Żebyście i Wy nie musieli liczyć na szczęście zapraszam do lektury, jak dokonać zakupu, by bez obawy móc zwrócić towar.

Kiedy zwrot nam NIE przysługuje:

  1. Zwrot NIE przysługuje w jakiejkolwiek innej formie zakupu niż poza siedzibą firmy. Czyli zasadę „10 dni” możemy zastosować przy sprzedaży Internetowej, telefonicznej, lub np. podczas prezentacji poza siedzibą (np. popularnych wełnianych pościeli, garnków itd.).
  2. Zwrot NIE przysługuje w przypadku zakupów „na firmę”. Często chcąc odliczyć podatek, droższe sprzęty kupujemy właśnie w ten sposób. Niestety w tym przypadku, jeżeli nie spotkamy się z dobrą wolą sprzedawcy (a w większości raczej się nie spotkamy 😛 ) nic nie zdziałamy.
  3. Zwrot NIE przysługuje w przypadku odbioru osobistego, gdzie dokonujemy zakupu w siedzibie/oddziale firmy. Często zamówienie internetowe w takim wypadku jest traktowane jedynie jako rezerwacja w sklepie stacjonarnym.
  4. Zwrot NIE przysługuje w przypadku przedmiotów wygranych na licytacji (ale dla KUP TERAZ już tak)
  5. Zwrot NIE przysługuje, gdy sprzedawca jest osobą prywatną (sprzedaż nie została dokonana w ramach prowadzonej działalności)
  6. Zwrot NIE dotyczy wszystkich towarów – np. rozpakowanych płyt CD z oprogramowaniem

UWAGA: Opisana tu sytuacja dotyczy wyłącznie zwrotu towaru zgodnego z ofertą. W przypadku, gdy odebrany przedmiot nie zgadza się z opisem lub posiada wady, mamy znacznie szersze pole do popisu.

Co warto wiedzieć:

  1. Zwrotowi powinien podlegać również koszt wysyłki do klienta (choć jest to dyskusyjna sprawa), jednak przesyłka zwrotna do sprzedawcy, jest na koszt klienta.
  2. Teoretycznie do zwracanej kwoty powinny zostać naliczone odsetki (13% w stosunku rocznym), choć również tego zazwyczaj się nie stosuje.
  3. Towar może zostać rozpakowany, z wszelkiego typu folii/papierów zabezpieczających, których nie jesteśmy w stanie przywrócić do pierwotnego stanu. Co więcej można go używać w granicach zwykłego zarządu. Czyli zgodnie z przeznaczeniem i to przez cały przysługujący okres. Np. w przypadku monitora, sprzedawca nie ma prawa odmówić przyjęcia, nawet jeżeli jego wewnętrzny licznik nabił już kilkadziesiąt godzin. Podobnie z notebookiem (choć tu problematyczną kwestią może być aktywacja systemu dostarczonego ze sprzętem).
  4. Zwrot nie musi zostać dokonany w oryginalnym opakowaniu. Chyba, że jest ono w jakiś sposób niezbędne do używania przedmiotu.
  5. Sprzedawca nie ma prawa obciążać nas dodatkowymi kosztami w wyniku normalnego używania przedmiotu, czy jego rozpakowania z folii lub innymi w ramach zwrotu (np. koszt sprawdzenia sprzętu).
  6. Teoretycznie na zwrot mamy ok. 24 dni. Ponieważ, w przeciągu 10 dni powinniśmy odesłać do sprzedawcy stosowne pismo o rozwiązaniu umowy. Po czym mamy dodatkowe 14 dni (od momentu wysyłki pisma) na zwrot towaru. Jednak przyjęło się by odesłać towar wraz z dokumentami w przeciągu 10 dni.
  7. Data rozpoczęcia magicznych „10 dni”, liczy się od momentu fizycznego odebrania towaru od kuriera/listonosza, a nie od czasu wykonania przelewu, daty na fakturze, czy nieudanej próby dostarczenia przedmiotu.
  8. Ostatni dzień liczy się z momentem nadania przesyłki, a nie otrzymania jej przez sprzedawcę. W przypadku gdy jest to dzień wolny od pracy, ostatnim dniem w którym możemy dokonać zwrotu jest najbliższy „dzień roboczy”.
  9. W przypadku, gdy sprzedawca w żaden sposób (np. w regulaminie) nie poinformuje nas o możliwości zwrotu w przeciągu 10 dni, okres ten wydłuża się do 3 miesięcy.

To są chyba najważniejsze rzeczy o których należy pamiętać w przypadku zamówień przez Internet. Jak wiadomo prawo lubi się w międzyczasie zmieniać, choć w tym wypadku jest bardzo podobnie od lat. Mimo wszystko weź pod uwagę, że powyższe zasady są aktualne na dzień 17 czerwca 2013 roku i nie wiem, czy tak samo jest w dniu w którym to czytasz. 😉
Trzeba przyznać, że przepisy są strasznie niekorzystne dla sprzedawców. W skrajnym przypadku klient (konsument!) może kupić wartościowy przedmiot, używać go przez 3 miesiące, zwrócić i domagać się zwrotu pełnej kwoty + odsetki. Przykładowo kupując notebook`a za 5000zł, można oddać go po 3 miesiącach i domagać się wydanej kwoty + 1,78zł za każdy dzień między czasem dokonania wpłaty, a otrzymaniem urządzenia. Oczywiście wymaga to dużego niedopatrzenia ze strony sprzedawcy i niezwykle złej woli kupującego.

Lepiej nie nadużywać swoich praw, a dodatkowo jak najmniej napsuć życia sprzedawcy. Kto wie, czy często powtarzające się sytuacje ze zwrotami nie doprowadzą do zmian, w których konsument nie będzie miał wiele do powiedzenia. Dlatego z mojej strony kilka zasad poniżej:

  1. Opanuj podniecenie i nie rozrywaj (nie zdejmuj) wszelkich folii czy kartonów, szczególnie jeżeli możesz je normalnie otworzyć, lub nie jest to konieczne, by sprawdzić działanie/wygląd przedmiotu.
  2. Rozpakowanie dodatkowych akcesoriów zostaw na czas, gdy już wszystko co może działać niepoprawnie (np. martwe piksele) będzie w 100% sprawdzone.
  3. Przemyśl zakup wcześniej i dokładnie rozwiej wszelkie wątpliwości przed złożeniem zamówienia, zwrot to jednak też dużo straconego Twojego czasu.
  4. Mimo, że zwracany towar nie musi być przesłany w oryginalnym opakowaniu, wypada jednak zadbać o to by przedmiot powrócił w możliwie zbliżonym stanie jak przy zakupie, najlepiej to w identycznym.
  5. Dokonaj zwrotu najszybciej jak to możliwe.
  6. Nie używaj produktu, który wiesz, że na pewno zwrócisz.
  7. Nie nadużywaj swoich praw do wyłudzenia od kogoś pieniędzy.

Pamiętaj, że powyższe zasady dotyczą zakupów „na odległość” jest jednak wiele sklepów stacjonarnych, w których możliwy jest zwrot, czy wymiana towaru w przeciągu 14 dni. Jest to jednak jedynie dobra wola sprzedawcy i warto się zapytać o taką możliwość przed dokonaniem zakupu.

[Źródło] Więcej szczegółowych danych i aktualne informacje znajdziesz w ustawie: „o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny” – aktualny dokument powinien być dostępny po wpisaniu hasła w Google.

Tagi: 10 dni, prawo, przesyłka, zakupy, zwrot

Share!
Tweet

Kacper

O autorze

Od najmłodszych lat zainteresowany technologią, z czym też powiązał swoją karierę (mgr inż. mechatronik – a jak :P). Z Androidem związany już od pierwszego modelu smartfona G1. W grach (których nie traktuje z tak wielkim entuzjazmem jak gadżetów), spędził tysiące godzin przy niezależnych produkcjach oraz dobrych tytułach, gorsze akceptuje jedynie z ulubionego gatunku RTS oraz serii Tycoon`ów. Mimo, że w liceum pisał rozprawki na pół strony A4, o technologii rozpisuje się godzinami. Przez niego komentarze wyglądają jak osobne artykuły.

2 komentarze “Zwrot towaru w 10 dni – kiedy przysługuje i co musisz wiedzieć?”

  1. Odpowiedz
    zzz
    30 lipca 2014 at 12:34

    Popraw pkt.3.
    „Zwrot NIE przysługuje w przypadku odbioru osobistego, gdzie dokonujemy zakupu w siedzibie/oddziale firmy. Często zamówienie internetowe w takim wypadku jest traktowane jedynie jako rezerwacja w sklepie stacjonarnym.”
    Jest to błędny zapis.

    Zawierając umowę na odległość nie ma znaczenia miejsce odbioru. Odbierając osobiście przysługuje prawo zwrotu dzisiaj już 14 a nie 10dni.

    Pozdrawiam

    • Odpowiedz
      Kacper
      18 października 2014 at 20:31

      To był bardziej skrót myślowy z mojej strony, bo chodziło o sytuację w której zamawiamy produkt w sklepie internetowym, ale płacimy przy odbiorze w sklepie. Tu może być różnie, miałem przykładowo sytuację w jednej dużej sieciówce, że takie zamówienie było traktowane jako rezerwacja towaru w sklepie, a sam proces zakupu już był traktowany jak zwykły „na miejscu”. Niestety dowiedziałem się tego w momencie, gdy chciałem zwrócić towar. Co innego jak np. opłacimy przelewem zakup w Internecie i wybierzemy odbiór w sklepie.

      Co do 14 dni zgadzam się, od grudnia wydłużyli nam czas, po prostu artykuł jest z 2013, ale poprawię to – dzięki za komentarz 😉

Zostaw odpowiedź Anuluj pisanie odpowiedzi

Popularne
Najnowsze
Komentarze
  • allegro-wpis-strony

    Kupowanie stron na Allegro – czyli jak stracić 1000zł

    Kwiecień 27, 2013
    zwrot towaru

    Zwrot towaru w 10 dni – kiedy przysługuje i co musisz wiedzieć?

    Czerwiec 18, 2013
    talkit-wpis-2

    Najtrudniejsze są początki

    Kwiecień 27, 2013
  • play-lte-na-karte-koniec

    Koniec darmowego LTE w Play na kartę? Co robić?

    Styczeń 20, 2015
    zwrot towaru

    Zwrot towaru w 10 dni – kiedy przysługuje i co mus ...

    Czerwiec 18, 2013
    Filtr na stary monitor

    Kolorowe monitory ubiegłego wieku…

    Maj 5, 2013
  • To był bardziej skrót myślowy z mojej strony, bo c ...

    Październik 18, 2014

    Popraw pkt.3. "Zwrot NIE przysługuje w przypadku ...

    Lipiec 30, 2014

    Aukcja juz sie zarchiwizowala na allegro.. Ciekawe ...

    Czerwiec 7, 2014

Tag Cloud

10 dni 1998 5000zł allegro blog domeny kolorowe LTE monitor monitory na kartę nie daj się nabrać plamka PLAY prawo przesyłka serwisy stare strony talkit uwaga wspomnienia XX wiek zakupy zwrot

Archiwa

  • Styczeń 2015
  • Czerwiec 2013
  • Maj 2013
  • Kwiecień 2013

Kontakt


1+1=

Ostatnie Tweety

Copyright © 2013 TalkIT.pl